f0ll0wers cyuNK ~~

like ..like..& like

Friday, January 7, 2011


Kenapa ye perempuan suka sangat nak merajuk? Kenapa juga lelaki sangat malas nak pujuk perempuan yang merajuk? Haa..tentu semua sudah sedia maklum selalunya pasangan bercinta je yang sangat suka melakonkan drama merajuk dan pujuk ini. Tetapi tahukah anda bahawa rajuk perempuan ini telah menjadi lumrah alam dan perempuan ini dijadikan Allah swt sebagai makhluk yang mempunyai jiwa yang amat halus buatanNya?


Pelik juga lelaki seolah-olah menghukum perempuan 
yang merajuk ini sebagai gedik. Kaum lelaki harus tahu bahawa perempuan tidak akan sekali-kali merajuk jika kaum lelaki tahu bagaimana hendak mengendalikan jiwa kaum hawa ini. Kaum hawa pun kalau merajuk janganlah melampau-lampau sangat. Sikit-sikit sudahlah. Kalau setakat si dia terlupa nak beli belacan pun nak merajuk juga? alahai..Merajuk ini ada macam-macam cara dan style..hehehe. Ada yang tak bertegur sehari suntuk. Ada yang jika dapat hadiah mahal baru berhenti rajuknya. Ada yang menangis berguling-guling dan tak kurang juga yang tak bertegur sapa hingga berbulan-bulan *mak oiiii merajuk fesyen alaf baru agaknya* :)

Umum dah tahu, lelaki ada macam-macam kategori. Ada yang romantik, ada yang kasar, ada yang ganas 
gila tetapi dalam hati ada taman *hehehe*. Semua atas diri lelaki tersebut masing-masing. Mungkin cara pendidikan atau cara persekitaran yang mendidik lelaki sedemikian rupa. Tanyalah mana-mana perempuan didunia ini sekalipun. Mereka amat mendambakan lelaki yang suka memanjakan diri mereka. Memanjakan disini bermaksud sentiasa prihatin akan tarikh istimewa bagi anda berdua, sentiasa prihatin akan perasaan mereka dan sentiasa memahami dan meletakkan mereka bagai puteri dihati anda sebagai kekasihnya. Mungkin anda kurang berikan kasih sayang secukupnya untuk si dia. Mungkin anda sudah lama mengabaikannya. Macam-macam alasan si dia boleh merajuk. Selalunya perempuan ini jarang merajuk kecuali ada sebab tertentu yang dia fikir yang dia tidak salah untuk merajuk.

Bukan susah nak pujuk perempuan ini. Jika si dia merajuk
, anda hanya perlu cepat-cepat pujuk dengan kata-kata manis anda. Biar anda kurang kacak tetapi ayat mesti power bro ! Sendiri mahu ingat. Tidak semestinya anda perlu pujuk kekasih anda dengan pemberian hadiah yang mahal-mahal. Kalau anda berduit, apa salahnya telefon si dia dan luang masa sejam dua. Selami hatinya. Atau belikan hadiah yang comel seperti cupscake, bunga mawar hidup, coklat cadbury dan sebagainya. Kalau anda bukan berduit dan poket ala-ala kering kontang, cukup hanya dengan kata-kata manis. Tekan menu-message-create message-taip nombor hp si dia-taip *hai sayang..dah2 lah tu merajuk..jgn majuk lagi ye? i love you*-send message-delivery report-delivered. Haa..sah hati si dia akan cepat-cepat sejuk. Confirm! Bukan susah sangat pun ! Itupun malas ke lelaki nak pujuk? adoyai..

Sedih. Saya merajuk semalam. Si dia telefon saya dan mengatakan 
bahawa dia BOSAN. Sangat sedih rasanya padahal saya merajuk baru kali pertama dalam tempoh 3 bulan ini. Bukannya saya suruh dia belikan saya tiket kelas pertama ke Paris atau ke Bombay yang perlu dia menyanyi-nyanyi berguling sambil mendendangkan lagu *Kuch Kuch Hotak Hang* atau saya memaksa si dia memakai baju kuning DiGi dan nyanyi sambil gegoyang punggung lagu hindustan *macam iklan DiGi tu*. Sumpah saya tidak suruh pun. Apa yang saya inginkan hanya kata-kata seperti *sudahlah sayang..kesat air mata tu ye..* atau *sorry sayang* atau..bla bla bla *kalau saya taip sampai kiamat belum tentu habis* :(

Apapun, dalam bercinta ini perlu ada tolak ansur. Merajuk itu kadang-kadang boleh mengeratkan lagi hubungan cinta 
anda. Jika terlampau merajuk pula akan membawa kepada kekeruhan hubungan anda berdua. Maka tolak ansur itu adalah penting. Faham kehendak si dia. Maka pembawaan rajukan itu adalah penting. Kalau sekarang baru zaman bercinta dah malas nak pujuk, bila dah nikah, isteri mengandung merajuk begini merajuk begitu. Camna? adeh..Janji anda tahu kendalikan hubungan anda semuanya pasti akan okay. Lelaki juga harus belajar memujuk. Perempuan juga harus belajar mengawal diri dari berterus-terusan merajuk. Belajar. Belajar. Belajar. Jangan malas belajar. Tidak rugi. Internet kan ada. Gunakan lah peluang yang ada untuk memahami pasangan anda.

Akhir kata, selamat memujuk & selamat merajuk. Berfikirlah positif bahawa mungkin rajuk si dia itu menandakan 
bahawa anda sudah lama tidak prihatin akan keadaan dirinya. Moga segalanya selepas ini akan menjadi okay tiba-tiba. Tata.

posted by : hey babes / bkn misz clauz

No comments:

My Blog List