f0ll0wers cyuNK ~~

like ..like..& like

Wednesday, June 29, 2011

KISAH CINTA SEORANG GADIS....

hmmm....malam yg sunyi d temani laptop ksayangan myra... :) 
tgah2 myra updates pages...myra telah tbaca satu notes dr rakan fb yg tag kpda myra...mgenai kisah cinta seorang gadis...

mehhh..myra kongsikan...

Gadis zaman sekarang sangat berbeza jika dibandingkan dengan gadis2 pada zaman sebelum ini. Ini kerana banyak faktor yang telah mempengaruhi mereka. Pada masa kini, gadis2 muda yang baru saja berumur 12 tahun sudah mengenali "cinta". Cinta di sini adalah cinta kepada seorang yang bernama lelaki. Nak katakan matang tak juga. Jika dibandingkan pula dengan gadis muda pada zaman dahulu mereka tidak tahu lagi erta nak bercinta dengan lelaki...ini lah perbezaan yang saya maksudkan tadi...

          Bercakap tentang cinta pula saya ada banyak cerita yang ingin dikongsikan bersama. Ramai yang belum faham apa kah maksud cinta yang sebenarnya. Maksud kata cinta adalah sangat subjektif dan sukar untuk difahami. Ramai yang memikirkan jika menyebut perkataan cinta mesti dikaitkan dengan cinta diantara lelaki dan perempuan.

 Ada seorang perempuan yang telah bercinta dengan seorang lelaki. Lelaki tersebut sangat baik dan sangat mencintai gadis tersebut. Sama juga dengan gadis itu. Dia juga sangat sayang lelaki itu. Hubungan mereka bermula apabila mereka dipertemukan oleh rakan mereka sendiri. Mula dari hari itu, mereka telah rapat dan telah menjadi pasangan kekasih.
          Namun, hubungan mereka tidak lama bertahan kerana seorang daripada mereka tidak setia dan telah berlaku curang. Gadis tersebut telah berlaku curang dengan kekasihnya. Dalam diam dia telah berhubungan dengan lelaki lain. Jika ditanya gadis itu akan menjawab 'saya bosan lah'. Dia menyatakan bahawa dia bosan kerana kekasihnya itu jarang menghubungi dia kerana tiada kredit hp. Oleh kerana terlalu bosan, dia mula berlaku curang.

          Kekasihnya itu tidak mengetahui perbuatan busuk yg telah dilakukan oleh gadis itu. Dia menyangkakan bahawa gadis itu sangat setia dengan dia. Lelaki tersebut sangat sayang pada gadis itu dan bercadang ingion berkahwin dengannya. Oleh sebab itu, dia sanggup bekerja siang malam dan sanggup berlapar semata-mata hendak mengumpul duit untuk berkahwin dengan gadis itu tetapi gadis itu tidak mengetahui bahawa kekasihnya sanggup berkorban apa saja demi untuk mendapatkan dia.

          Hari berlalu dan silih berganti. Gadis itu masih melayan kekasih gelapnya tanpa pengetahuan kekasihnya yang bernama Akim (bukan nama sebenar). Setalah duitnya cukup, Akim pun bercadang hendak melamar gadis itu. Akim telah bertemu dengan ibu bapa gadis itu. Satu kejadian telah berlaku. Gadis itu telah menolak lamaran Akim atas alasan bahawa dia masih muda dan belum bersedia untuk berkahwin. Gadis itu secara personal telah bertemu dengan Akim dan menjelaskan semuanya. Akim terlalu marah ketika itu dan hilang sabar terus menampar muka gadis itu. Akim terlalu marah pada gadis itu dan terus berkata 'kau tak akan bahagia bercinta dengan mana-mana lelaki. Itu sumpah aku pada kau'.
          Mula daripada hari itu, mereka tidak berhubungan lagi dan gadis itu masih berhubung dengan kekasihnya itu. Akhirnya, gadis itu hendak membawa kekasihnya berkahwin tetapi lelaki itu telah menolak dan berkata 'kau ingat aku nak kawen dengan kau ker? jangan nak mimpi lah. aku hanya hendak mempermainkan kau saja. mula dari hari ney ko jangan cari aku lagi. bye...'.

          Gadis itu mula menyesal kerana telah salah memilih. Dia telah membuang Akim yang sangat setia dan sayang kepadanya. Memang betul sumpahan Akim itu. Dia sangat menyesal dan cuba untuk mencari Akim lagi. Dia telah bertemu dengan Akim dan berkatabahawa dia sangat menyesal dan ingin kembali bersama dengan Akim. Pada mulanya Akim tidak mahu kerana masih kecewa dengan sikap gadis itu dan takut ianya berulang lagi. Namun disebabkan perasaan cinta yang masih mendalam Akim menerima gadis itu semula. Gadis itu telah berjanji dengan Akim untuk tidak mengulangi perbuatan nya itu lagi. Mereka telah hidup bahagia.

  • Pengajaran daripada cerita ini adalah kita hendaklah setia pada yang satu. ( renung-renungkan dan selamat beramal  

No comments:

My Blog List